Werelddag van verzet tegen armoede

Vandaag - 17 oktober - is de werelddag van verzet tegen de armoede. Ook in Kortrijk werd daar heel wat rond georganiseerd. Alles werd opgebouwd rond #shottenforlife een benefietvoetbaltoernooi ten voordele van de #homelesscup. Maar ook A'kzie Vzw en Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen waren aanwezig met een stand en een spel om armoede in kaart te brengen

Ook de PVDA was erbij natuurlijk. Gemiddeld komen er in België elk jaar 12.000 miljonairs bij (jawel!), maar tegelijk stijgt de armoede onder de werkende mensen, zowel bij de mensen met als zonder een job. De PVDA vindt dat onaanvaardbaar. Als linkse partij willen we van de strijd tegen armoede een prioriteit maken, zowel lokaal als nationaal.

Want ja, ook de steden en gemeenten kunnen dingen doen. Enkele voorbeelden:
➡️in elke wijk een Solidariteitshuis met als opdracht het verlenen van administratieve diensten, ondersteuning, activiteiten en vergaderingen;
➡️de belastingdruk voor de gezinnen verminderen door de huisvuiltaks te verlagen of de riooltaks af te schaffen;
➡️het recht op huisvesting garanderen door een kwaliteitslabel en een maximale huurprijs voor woningen op te leggen, lokale woningcorporaties op te richten, leegstaande gebouwen op te eisen;
➡️de financiering van de OCMW's verhogen door de dotaties te koppelen aan de stijging van de inkomsten van de stad;
➡️meer personeel aanwerven bij gemeentelijke diensten;
➡️lokale bedrijven voor de productie van hernieuwbare energie tegen betaalbare prijzen op richten, enz.

Lees hier het volledige artikel van de PVDA: https://pvda.be/artik…/armoede-een-keuze-een-politieke-keuze