Standbeelden beschermd tegen fijn stof, nu Kortrijkzanen nog

De Kortrijkse standbeelden kregen vandaag een mondmasker van PVDA Kortrijk. De partij wil zo de fijn stof problematiek onder de aandacht brengen en dringend actie vragen.

“Kortrijk ligt bedolven onder een dikke laag fijn stof, met belangrijke gevolgen voor onze gezondheid”, zegt actievoerster Natalie Eggermont. “We willen dat er een geïntegreerd properluchtplan komt dat alle bronnen van fijnstof aanpakt, met bijhorend actieplan en budget”.

Dit weekend is het autoloze zondag, voor PVDA Kortrijk zou dat altijd zo mogen zijn. “We willen dat Kortrijk een paradijs wordt voor fietsers en voetgangers. Het centrum moet autoluw worden, met gratis randparkings en pendeldienst. Verder dient er geïnvesteerd te worden in openbaar vervoer, de blinde vlek van het huidige bestuur. We vragen gratis openbaar vervoer in Kortrijk en de deelgemeentes, zoals vandaag reeds het geval is in meer dan honderd steden en gemeentes wereldwijd.”

Een andere oorzaak van fijn stof is de verwarming van huizen. Om dat aan te pakken pleit PVDA voor de oprichting van een publiek energiebedrijf dat duurzame restwarmte levert aan alle bewoners via een uitgebreid stedelijk warmtenet.

Tot slot pleit de partij om van Kortrijk een groene oase te maken. “Bomen in de stad kunnen de concentratie aan fijn stof tot 60% doen dalen. Kortrijk is één van de meest gebetonneerde steden van Vlaanderen,” vertelt Natalie Eggermont. “We vragen een uitgebreid stadsbos, parken in alle wijken, inzet op stads- en geveltuintjes, een overkapping van de ring en een betonstop. De stad kan een proactieve rol spelen door braakliggende terreinen op te kopen en om te zetten tot groene ruimtes. Propere lucht en groen in de buurt zijn basisrechten. De standbeelden zijn al beschermd, nu de Kortrijkzanen nog.”

Natalie Eggermont, natalie.eggermont@gmail.com, 0477440701
Klimaatactiviste, spoedarts, 4e plaats PVDA Kortrijk