Resultaten Grote Bevraging

Jouw gedacht: wat willen meer dan 700 Kortrijkzanen veranderd zien?

Vandaag stelde PVDA Kortrijk de resultaten voor van de grote bevraging, de enquête die ze van oktober tot en met januari ophaalde bij meer dan 700 Kortrijkzanen. De partij vroeg Kortrijkzanen hun mening over wonen, openbare diensten, mobiliteit, diversiteit, jeugd en groene stad.

persvoorstelling_Kortrijk.jpg

“Recht op betaalbaar en kwaliteitsvol wonen steekt met kop en schouders boven de andere thema’s uit,” vertelt Jouwe Vanhoutteghem, lijsttrekker in Kortrijk. Maar liefst 69% van de mensen gaf aan dat wonen een prioriteit was voor hen. De top drie werd vervolledigd met mobiliteit (57%) en groene en duurzame stad (52%). Opmerkelijk nog was dat in de open vraag 1 op 10 mensen vond dat armoede het eerste was wat aangepakt moet worden in Kortrijk. Deze vier punten (wonen, mobiliteit, groene stad en armoede) worden dan ook de thema’s die voor de PVDA de inzet van de gemeenteraadsverkiezingen zullen uitmaken.

De resultaten van deze bevraging worden de komende maanden verder besproken met leden en sympathisanten en met verenigingen uit het middenveld. Eind juni stelt de Kortrijkse afdeling van de PVDA het volledige programma en de kandidatenlijst voor op een kiesmeeting.

Als smaakmaker lanceert de partij alvast het eerste speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen. “We willen streven voor goedkope laatavond- en nachtbussen in Kortrijk én van en naar de deelgemeentes,” aldus Vanhoutteghem. “Openbaar vervoer is, naast de fiets, een essentiële steunpilaar voor duurzame mobiliteit en de blinde vlek in het beleid van de huidige coalitie”.

De stadscoalitie trekt met actieplan "Kortrijk fietst" volop de kaart van de fietsers en dat juicht de PVDA toe. Een mobiliteitsbeleid moet volgens de partij echter over véél meer gaan dan de fiets alleen. Kortrijk fietst misschien, maar koning auto blijft aan de macht en het gebruik van het openbaar vervoer ligt beduidend lager dan in de andere centrumsteden. Uit de meest recente stadsmonitor blijkt bovendien dat het vooral de meest kwetsbaren zijn die gebruik maken van openbaar vervoer. Die mensen vallen in het huidige mobiliteitsbeleid uit de boot. Daar wil PVDA verandering in brengen.

Contact:
PVDA Kortrijk: Jouwe Vanhoutteghem