Mobiliteit

Kortrijk staat stil, wij gaan het weer in beweging brengen. Wij kiezen voor een stad die het verkeer uit de knoop haalt. Die resoluut kiest voor beter en gratis openbaar vervoer, voor veilige fiets- en voetpaden en voor voldoende betaalbare parkeerplaatsen voor de auto. In ons Kortrijk wordt niet geknipt, niet in dienstverlening, niet in mobiliteit en niet tussen gemeenten. Zo geven we alle Kortrijkzanen de kans om zich vlot en veilig te verplaatsen en zorgen we voor propere lucht in de stad.

Visie

1. Gratis en beter openbaar vervoer

  • We maken werk van stipt en comfortabel openbaar vervoer. We draaien het afbraakbeleid terug. Wij willen niet minder maar meer haltes en meer lijnen.
  • We maken de bus in Kortrijk gratis. In Duinkerke, Talinn, Montpellier, de regio Aubagne en zelfs heel het Groothertogdom Luxemburg is het openbaar vervoer gratis, waarom zou dat bij ons niet kunnen?
  • We kiezen voor meer bussen op vroege of late uren én in de weekends, nachtbussen in het weekend en voor een betere verbinding tussen en naar de deelgemeenten
  • We zorgen voor een bushalte op redelijke loopafstand voor iedereen
  • We maken bussen en bushaltes toegankelijk voor personen met een beperking of mensen met een kinderwagen
  • We vragen aan de Vlaamse overheid om de vervuilende bussen door elektrische bussen en bussen op waterstof te vervangen. 

Meer achtergrondinformatie

2. Te fiets en te voet: veilig, vlot en fijn

  • We zorgen voor een grote inhaalbeweging om betere voet- en fietspaden aan te leggen, met aandacht voor de stadsrand en deelgemeenten
  • We zetten prioritair in op het veilig maken van de meest gebruikte routes naar de scholen, zetten in op fietsveiligheid rond de scholen en zorgen voor een veilige oversteekplaats aan elke schoolpoort met gemachtigde opzichters.
  • Risicokruispunten maken we veiliger door de verkeerslichten conflictvrij te maken
  • Voor de fietsers gaan we voor veilige verbindingen, waar mogelijk afgescheiden van de rijweg. Fietssuggestiestroken worden de uitzondering, niet langer de regel. Fietsstraten mogen niet gebruikt worden als snelheidsdempers, fietsers zijn geen levende verkeersremmers
  • We zorgen voor meer en veilige fietsenstallingen in het centrum, de wijken en deelgemeenten
  • We voorzien extra ijs- en sneeuwbestrijding van fietsroutes in de wintermaanden. 
  • We verhogen de budgetten voor de heraanleg van voetpaden en zorgen telkens voor een snelle herstelling bij losse tegels of oneffenheden
  • We zorgen voor toegankelijke voetpaden. We willen ook meer bankjes waar mensen kunnen rusten tijdens een wandeling door de stad. 
  • We renoveren de wegdekken van de straten die in de slechtste staat zijn.
  • Bij wegenwerken besteden we voldoende aandacht aan de omleiding voor fietsers en voetgangers
  • Omwille van de zichtbaarheid en het veiligheidsgevoel is een goede straatverlichting noodzakelijk

Meer achtergrondinformatie

3. De juiste plaats voor de auto, geen pestbeleid

  • We kiezen voor een beleid dat automobilisten aantrekkelijke alternatieven aanbiedt, in plaats van hen te stigmatiseren en te straffen. Voor veel mensen is een auto een noodzaak. We stoppen de pestmaatregelen
  • We willen meer inspraak in het mobiliteitsbeleid. We willen samen met de buurt de verkeersveiligheid en leefbaarheid op wijkniveau verbeteren. Alle stemmen moeten daarbij gehoord worden. De inwoners krijgen het laatste woord via een bindend buurtreferendum.
  • Wie met de auto naar de stad komt, moet die kunnen achterlaten in gratis randparkings met een snelle en gratis verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum.
  • We stellen de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ‘s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
  • We verlagen de parkeertarieven in het centrum en maken het volledig gratis voor mensen die in het centrum moeten zijn om hun beroep uit te oefenen, zoals verpleegkundigen, loodgieters, cultuurmedewerkers, poetsvrouwen etc.
  • We verzetten ons tegen de invoering van een lage-emissie zone in Kortrijk: boetes treffen de werkende klasse het hardst en er is geen bewijs dat de LEZ werkt

Meer achtergrondinformatie