Een toegankelijke dienstverlening
Wij willen een leefbare, zorgzame stad waar iedereen zich goed voelt. Een stad ten dienste van haar inwoners. Met sterke, laagdrempelige, bereikbare stadsdiensten waar elke inwoner van Kortrijk terecht kan: bibliotheken, zwembaden, kinderopvang, speelpleinen, sportinfrastructuur, cultuur, groenonderhoud, … Waar buurtwerk is, waar nutsvoorzieningen zoals containerparken gratis zijn, waar het recht op betaalbare mobiliteit beschikbaar is en waar ook opnieuw post- en bankkantoren zijn.
Visie
Wij willen een leefbare, zorgzame stad waar iedereen zich goed voelt. Een stad ten dienste van haar inwoners. Met sterke, laagdrempelige, bereikbare stadsdiensten waar elke inwoner van Kortrijk terecht kan.
Het recht op wonen, gezondheidszorg, onderwijs, werk, cultuur, inspraak en publieke ruimte, samen is dat het integrale ‘recht op de stad’. Wij willen het weefsel van geld en prestige weer vervangen zien door een sociaal weefsel. We pleiten voor een integrale hernieuwing. Dat wil zeggen dat er naast de ruimte, met groen en pleinen, vooral op de mensen ingezet wordt.
We betalen ons blauw aan belastingen maar de dienstverlening brokkelt af. De laatste 5 jaren verdwenen de helft van de bankautomaten in Groot Kortrijk, 140 bushaltes werden geschrapt, postkantoren, buurtbibliotheken, jeugdhuizen... verdwenen uit onze wijken en deelgemeenten. De gemeentelijke zwembaden sloten één voor één hun deuren en iedereen moet naar LAGO, die de prijzen opdrijft en toch vette subsidies krijgt. Vuilniszakken werden steeds kleiner en duurder, containerparken verdwenen, de gratis grofvuilophaling werd stopgezet en het stadsbestuur wou de restafvalzak nog maar om de twee weken ophalen. Met PVDA haalden we op korte tijd honderden handtekeningen op en voerden we actie om de wekelijkse ophaling te behouden. En we hebben het gewonnen!
Elke dag zijn in Kortrijk vele geëngageerde dienstverleners aan de slag. Toch blijft de reguliere dienstverlening vaak moeilijk toegankelijk. In een snel veranderende, digitaliserende samenleving haken de meest kwetsbaren het eerste af. Mensen weten vaak niet waar ze hulp kunnen vragen of waar ze recht op hebben.
Wij willen helemaal van koers veranderen. We maken werk van integrale wijken. Waar wonen betaalbaar is, waar gezondheidszorg toegankelijk en betaalbaar is, waar onderwijs toegankelijk, betaalbaar en degelijk is. Met voldoende publieke voorzieningen dicht bij de mensen: bibliotheken, zwembaden, kinderopvang, speelpleinen, sportinfrastructuur, cultuur, groenonderhoud, … Waar buurtwerk is, waar nutsvoorzieningen zoals containerparken gratis zijn, waar het recht op betaalbare mobiliteit beschikbaar is en waar ook opnieuw post- en bankkantoren zijn.
1. Goedkoop en degelijk afvalbeleid
- We behouden de wekelijkse ophaling van restafval. PVDA heeft hiervoor met succes actie gevoerd en we zullen dat blijven doen.
- Goedkopere vuilniszakken. IMOG wil de vuilniszakken nog duurder maken, we zullen in de toekomst voor een zak van 50 liter maar liefst 2,34 euro betalen. Dit werd door Team Burgemeester, N-VA en Vooruit mee goedgekeurd op de Raad van Bestuur van de Afvalintercommunale. In Brussel kost een zak van 60 liter slechts 0,18 euro, laten we ons daarop inspireren.
- We voeren de gratis jaarlijkse ophaling van grof huisvuil weer in.
- We heropenen een containerpark in het centrum van Kortrijk en maken de containerparken opnieuw gratis.
Meer achtergrondinformatie
Dankzij PVDA bleef de wekelijkse ophaling van restafval behouden.
Maar we zijn ambitieuzer dan dat. Waar het huidige stadsbestuur GAS-boetes inzet als pestbeleid tegen sluikstorten, zien wij het anders.
We willen de restafvalzakken goedkoper maken en de jaarlijkse gratis ophaling van het grof huisvuil opnieuw invoeren. Afvalverwerking goedkoper en democratischer maken, dat is volgens ons de oplossing tegen sluikstorten en waar de mensen nood aan hebben.
2. Een leefbare wijk met alles wat je nodig hebt in de buurt
- We plannen de stad zodat alle functies, zoals scholen, crèches, stadsloketten, buurtwinkels, bakkers en horeca dicht bij elkaar liggen en alles vlot bereikbaar is.
- We zorgen voor basisdienstverlening, zoals een wijkhuis, een bibliotheek en een bankautomaat, in elke wijk en deelgemeente. In dichtbevolkt gebied moet voor iedereen een geldautomaat bereikbaar zijn binnen de 600 meter.
- We investeren in goed onderhouden fietspaden en stoepen. Niet alleen in de binnenstad maar ook in de stadsrand en deelgemeenten.
- We draaien de afbraak van het openbaar vervoer terug en zorgen opnieuw voor een bushalte op wandelafstand voor elke Kortrijkzaan
- We zorgen voor sociale wijkhuizen in elke wijk met brede, laagdrempelige diensten. Elk wijkhuis kan diensten aanbieden zoals hulp bij papierwerk, budgetbegeleiding en onderwijs, zodat bewoners makkelijk toegang hebben tot ondersteuning.
- We investeren in meer straathoekwerkers voor sterke en solidaire buurten
- We streven voor natuur en beplanting, met zitbanken en speeltuigen, op maximaal 300 meter van iedere woning.
- Straten, parken en pleinen leggen we zo aan, dat iedereen er zich veilig voelt, en geven jongeren ook een plaats in de publieke ruimte
- We willen meer buurtparkings om de parkeerdruk in de straten te verminderen. We stellen de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ‘s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
- Bij de stadsontwikkeling vertrekken we van de noden van de bewoners. We houden daarbij ook specifiek rekening met de noden van vrouwen, jongeren en ouderen
Meer achtergrondinformatie
In elke wijk en deelgemeente willen we basisdienstverlening, zoals een wijkhuis en een bankautomaat.
Dienstverlening begint met de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de loketten. Dit betekent bijvoorbeeld dat we ervoor moeten zorgen dat mensen die minder mobiel zijn dichtbij moeten kunnen parkeren. Aan de ingang van het Stadhuis in de Leiestraat is dit bijvoorbeeld niet het geval. Er zijn twee plaatsen voorzien aan de achterkant in de Rijselstraat, maar die blijken meestal al bezet. Dit kan dus beter.
De brandweer is onderbezet. Hierdoor konden de ladderwagen en de ambulance soms niet uitrukken. Dit werd aangekaart bij het stadsbestuur. Er werd betoogd bij de gemeenteraad. Ook dit is dienstverlening aan de mensen en blijkbaar schiet dit ook af en toe te kort.
Fietspaden zijn er te weinig. Stoepen zijn vaak slecht onderhouden. Het is de verantwoordelijkheid van een stad om te zorgen voor beter onderhoud en betere wegen. Hier willen we aan werken. En niet alleen in de binnenstad. Er moet zeker ook oog zijn voor deze zaken in de stadsrand en de deelgemeenten.
Ook moeten er weer meer bushaltes zijn. Dit zou ervoor zorgen dat mensen vlotter tot bij de diensten geraken die ze nodig hebben. Het is niet logisch dat je soms meer dan 1 kilometer moet wandelen tot aan een halte van een stadslijn. Dit moet beter!
Verder willen we sociale wijkhuizen oprichten in elke wijk en elke deelgemeente. Zo’n wijkhuis voorziet in een brede en laagdrempelige dienstverlening. Bijvoorbeeld via een informeel concept ‘Koffie en Paperassen’. Mensen krijgen hulp om officiële papieren in orde te maken, hun energiefactuur uit te pluizen of een moeilijke brief uitgelegd tijdens het drinken van een kop koffie of thee.
Andere diensten die we in deze huizen voorzien zijn budgetbegeleiding, woonbegeleiding, arbeidsbegeleiding, begeleiding bij energie- en waterproblemen, hulp bij onderwijs en opvoeding, taallessen, vorming en opleiding.
Aan de wijkhuizen zijn straathoekwerkers/buurtwerkers verbonden die de wijk ingaan en bouwen aan sterke, warme, solidaire wijken via huisbezoeken en ontmoetingsmomenten en activiteiten. Dit moet de solidariteit tussen mensen stimuleren en ervoor zorgen dat de buurtbewoners elkaar beter kennen.
Tot slot willen we ook praatgroepen organiseren voor nieuwkomers en anderstaligen.
3. Meer zwembaden en sportzalen
- We voorzien voldoende sportaanbod voor iedereen.
- We investeren in nieuwe sporthallen zodat elke deelgemeente voldoende toegankelijke zalen heeft. Zalen met ruime openingsuren zijn cruciaal om jong en oud samen te laten sporten.
- We verlagen de tarieven voor het sport- en vrijetijdsaanbod.
- Zwemmen moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. We investeren in meer zwembaden. We houden onze zwembaden en sportzalen in publieke handen. Zo kunnen we de prijzen weer naar beneden brengen.
- We nemen LAGO Abdijkaai bij einde van het contract in publieke handen en houden het zwembad open. We zorgen voor een langere openingsperiode en openingsuren.
- We zorgen ervoor dat elke Kortrijkzaan betaalbaar kan zwemmen in openlucht. We openen het kanaalzwemmen voor sport én recreatieve zwemmers. We voorzien hiervoor als stad redders in plaats van op de goodwill van de verenigingen te rekenen.
Meer achtergrondinformatie
Zwemmen is gezond en leuk. Daarom moeten zwembaden betaalbaar en beschikbaar zijn. Door de privatisering van zwembaden in Kortrijk via Lago swingen de prijzen de pan uit.
Een gezin met 2 kinderen betaalt nu voor een namiddag waterplezier minstens € 39,60 voor de toegangskaarten. Dat is niet haalbaar!
We pleiten ook voor een bredere opening van het openluchtzwembad op de Abdijkaai. Op dit moment is het zwembad open voor het publiek van eind juni tot begin september met openingsuren van 12.00 u tot 19.15 u. Dit is beperkt! Bredere openingsuren en -tijden zouden ervoor zorgen dat meer mensen van het zwembad kunnen genieten. Zeker als onze zomers in de stad alsmaar warmer worden, is dit een belangrijk gemis.
4. Maak van publieke kinderopvang opnieuw de norm
- We garanderen voor elke baby en peuter het recht op een plaats in een kinderopvang op een redelijke afstand van thuis en waar de dagprijs afhankelijk is van het gezinsinkomen.
- In de stedelijke kinderopvang werken we naar een kindratio van één begeleid(st)er per vijf kinderen, in plaats van de negen kinderen vandaag.
- We bouwen een sterke stedelijke kinderopvang uit. Met voldoende personeel en een goede infrastructuur.
- We maken de job van kinderbegeleider aantrekkelijker door betere arbeidsvoorwaarden en een betere verloning.
- Het systeem inzake snipperdagen in de opvang schaffen we af. Voor gewettigde afwezigheden en bij voorafgaande verwittiging rekenen we de kosten niet aan.
- We weren grote commerciële initiatieven uit de sector. We zeggen nee tegen een ‘baby business’. Met het opvangen van baby’s en peuters moet je geen winsten gaan maken.
- We maken naschoolse opvang betaalbaar voor iedereen zodat ouders niet moeten thuis blijven, of minder moeten gaan werken, om voor hun kinderen te zorgen. We voorzien voldoende en vlot bereikbare opvangplaatsen
Meer achtergrondinformatie
Werkende mama’s en papa’s moeten terecht kunnen met hun kinderen in een degelijke en betaalbare kinderopvang, bij voorkeur in hun eigen buurt. Het is meer dan duidelijk dat de behoefte hieraan groot is. Bovendien is kinderopvang ook heel duur geworden.
Als we mensen willen stimuleren om het goed te doen op de arbeidsmarkt, dan is er meer opvang nodig. Bovendien moeten de prijzen van de naschoolse opvang omlaag. We pleiten ook voor voldoende stadscrèches naast privé-initiatieven, zodat er voor ieder kind een betaalbare en kwalitatieve plaats in de opvang beschikbaar is.
5. Betaalbare gezondheidszorg en ouderenzorg
- We voeren een maximumfactuur in waarbij de prijs van een woonzorgcentrum niet hoger mag zijn dan het pensioen.
- We voorzien publieke, kleinschalige en kwaliteitsvolle woonzorgcentra, ingebed in de buurt en met vaste zorgteams voor ouderen die meer zorg nodig hebben.
- We dringen de commercialisering terug door geen nieuwe commerciële initiatieven toe te laten. We eisen financiële transparantie zodat subsidies voor zorg niet naar de zakken van aandeelhouders stromen.
Meer achtergrondinformatie
Tegenwoordig krijgen mensen vanaf een bepaalde leeftijd al schrik voor de dag dat ze ooit hulpbehoevend worden en niet meer thuis kunnen blijven. De woon- en zorgcentra zijn onbetaalbaar geworden. Als we kijken naar de pensioenen van mensen en de maandprijzen, dan klopt het plaatje niet. Het kan niet zijn dat je na heel je leven te werken moet wakker liggen van het feit of je al dan niet geholpen zal kunnen worden als het wat minder gaat en je niet meer thuis kan blijven wonen.
De privatisering creëert winstbejag en jaagt de prijzen van de rusthuizen de hoogte in. Daarom eisen we meer betaalbare woongelegenheid voor onze oudere, hulpbehoevende bewoners. Specifiek vragen we om sociale rusthuizen. Zo kan de prijs bepaald worden door de stad.
Verder willen we ook openbare gezondheidscentra. In deze centra zijn verschillende disciplines aanwezig: een huisarts, een verpleegkundige, een psycholoog, een sociaal assistent, een diëtist, een kinesist, … Zo kunnen mensen goedkoper en beter zorg dragen voor hun gezondheid. Zo wachten mensen minder lang om met een klein probleempje langs te gaan bij een medische professional. We vermijden op die manier dat kleine kwaaltjes grotere gezondheidsproblemen worden op de langere termijn.
6. Toegankelijke stadsdiensten
- Meer personeel, duurzame contracten: voor een goed functionerende stad zijn voldoende bekwame medewerkers nodig. We pleiten voor vaste, duurzame contracten in plaats van tijdelijke of flexibele arbeidsrelaties.
- Loketfunctie herstellen, menselijk contact centraal: we willen de loketfunctie in stadsdiensten herstellen, zodat mensen persoonlijk geholpen kunnen worden, naast de bestaande digitale opties.
- Geen interimwerk, flexijobs, of vrijwilligerswerk in stadsdiensten: De stad moet als werkgever zorgen voor stabiele banen met goede arbeidsvoorwaarden en geen gebruik maken van interimwerk, flexijobs of vrijwilligerswerk.
- Toegankelijke stad- en OCMW-diensten: sociale diensten moeten makkelijk bereikbaar zijn, zowel fysiek als qua afspraken, zodat iedereen de hulp kan krijgen die nodig is.
- Sociale rechten automatisch toekennen, papierwerk verminderen: We willen dat sociale rechten zoveel mogelijk automatisch worden toegekend en het papierwerk vermindert om drempels voor mensen te verlagen.
Meer achtergrondinformatie
Een stad op mensenmaat vraagt om veel helpende handen en dus is er nood aan voldoende bekwame personeelsleden. Die maken de stad elk op hun manier een aangename plek om te wonen. Van de groendienst, de loketbediende tot de bibliothecaris en de jeugddienst, zij zorgen dat de stad werkt.
Om ervoor te zorgen dat de stadsdiensten ook blijven werken en meer open zijn, is het dus belangrijk om goed personeel aan te werven en aan boord te houden. We gaan voor degelijke statutaire ambtenaren of contractuelen van onbepaalde duur. Interimwerk, flexijobs en vrijwilligerswerk zijn niet gewenst. De stad moet zelf een voorbeeld zijn op vlak van sociaal beleid. Een werkgever die zorgt voor zijn medewerkers door vaste contracten met degelijke loon- en arbeidsvoorwaarden en werkbaar werk.
We herstellen de loketfunctie in al onze diensten. Niets is zo belangrijk als een menselijk contact in de publieke dienstverlening. De digitale dienstverlening blijft parallel bestaan maar de nadruk wordt gelegd op het menselijk contact.
Vandaag lopen mensen zich vast in de doolhoven en drempels van de dienstverlening van de stad Kortrijk en het OCMW. De dienstverlening moet bereikbaar zijn qua afstand. Maar je moet ook kunnen binnenwandelen voor een afspraak. We werken dus niet alleen met digitale afspraken.
We zorgen dat sociale rechten zo veel mogelijk automatisch toegekend worden. Daarbij is een rechtenverkenning van belang: voor iedereen nagaan op welke rechten en sociale tegemoetkomingen hij of zij recht heeft.
We verkleinen de papiermolen, die voor veel mensen een onoverkomelijke drempel is. Zo voeren we het ‘only once’-principe in. Eén document moet je maar één keer binnenbrengen, in plaats van telkens opnieuw.