Armoede
Kortrijk als armoedevrije stad. Dat is onze ambitie. Als linkse partij is ons motto: “we zijn pas rijk als niemand arm is”. Kortrijk is een stad waar het behoorlijk goed leven is. Het gemiddeld belastbaar netto-inkomen per inwoner ligt met 21.249 euro net onder het Vlaamse gemiddelde. Toch is dat inkomen steeds ongelijker verdeeld. De tweedeling tussen arm en rijk groeit. Dat vandaag één kind op de acht in België wordt geboren in kansarmoede is onaanvaardbaar. Armoedebestrijding staat niet op zich en is verbonden met vele thema’s. We willen mensen versterken door volop in te zetten op wonen, op werk, op gezondheid, op onderwijs en op ontplooiing. Daar worden mensen sterker van en de stad ook.
Visie
Een dak boven je hoofd biedt ruimte en rust. Een baan die werkzekerheid biedt en een loon waar je mee rondkomt, toegang tot betaalbare gezondheidszorg en tot onderwijs met kleinere klassen, dat zijn allemaal essentiële elementen om mensen een toekomst te bieden. Daar zijn structurele maatregelen voor nodig. Natuurlijk, dat is een verantwoordelijkheid van de Vlaamse en de federale regering. Maar ook de stad heeft handvatten in de strijd tegen armoede. Haar sterkte is dat ze dichter bij de mensen staat. Of zou kunnen staan.
Armoede is een realiteit voor almaar meer mensen. Het is niet alleen een zaak van daklozen of studenten die niet meer de huurprijs van een kot kunnen betalen. Meer dan twee miljoen Belgen lopen het risico om in armoede te belanden. De energiecrisis heeft laten zien dat ook tweeverdieners in de problemen kunnen komen. Naast torenhoge energiefacturen moesten mensen ook nog afrekenen met een dure winkelkar. Daarnaast kan iedereen getroffen worden door werkloosheid of ziekte. Verzet tegen armoede is hoognodig in een wereld die helemaal de pedalen kwijt raakt.
Wij schuiven 5 pijlers voor een actief en efficiënt armoedebeleid naar voor. Politici moeten de armoede bestrijden en niet de armen.
1. Het recht op wonen garanderen voor allen
- In ons programmapunt van wonen hebben we twee speerpunten en nog heel wat andere voorstellen om wonen betaalbaar en kwaliteitsvol te maken.
- We organiseren het hele jaar door een noodopvang voor de dak- en thuislozen in onze stad. Deze opvang is zonder voorwaarden en zonder drempel toegankelijk en biedt ook overdag onderdak.
- We voeren het principe van Housing First in.
Meer achtergrondinformatie
Onze aanpak voor betaalbaar wonen in Kortrijk beschrijven we in het eerste hoofdstuk van dit programma. Hier hebben we het kort over extra noodzakelijke maatregelen voor de bescherming van mensen in armoede.
We willen inzetten op laagdrempelige schuldhulpverlening en budgetbegeleiding, met woonbegeleiders die helpen om het recht op degelijke huisvesting te vrijwaren. We willen ook preventiever werken. Verhuurders willen we stimuleren de maatschappelijke dienstverlening te informeren zodra iemand twee maanden huurachterstand heeft. Dat geldt zowel bij sociale huisvesting als op de private huurmarkt.
Er zijn ongeveer 500 thuis- en daklozen in Kortrijk. Voor hen willen we de bestaande nacht- en noodopvang uitbreiden. Met diensten die het hele jaar toegankelijk zijn en ook overdag onderdak bieden.
Naast het voorzien van altijd toegankelijke noodopvang moet Kortrijk ook werk maken om mensen uit dakloosheid te halen. Wie bij de noodopvang aanklopt, moet binnen drie maanden toegang krijgen tot een housing first-traject. De stad zorgt voor voldoende woningen die via housing first worden verhuurd. Housing first is een eerte en essentiële stap om chronisch daklozen uit dakloosheid te halen. Het basisidee van housing first is eerst een woning aanbieden en daarna begeleiding opstarten op maat van de mens. Internationaal onderzoek wijst uit dat housing first de efficiëntste en meest kosteneffectieve manier is om dakloosheid te bestrijden. Wij willen dus housing first trajecten opzetten, met voldoende middelen en voldoende beschikbare huurwoningen.
2. Onder de armoedegrens kun je niet leven
- We breiden de aanvullende financiële steun verder uit tot de Europese armoedegrens.
- Het leefloon is het laatste vangnet en moet een onvoorwaardelijk recht zijn. We zetten in op taalondersteuning, werkbegeleiding en integrale coaching, niet op sanctionering.
- We eisen dat de uitgaven voor het leefloon volledig terugbetaald worden door de federale overheid. We werken samen met andere steden om dit af te dwingen.
Meer achtergrondinformatie
Onze samenleving heeft een laatste vangnet nodig voor mensen in sociale moeilijkheden. Iedereen moet de kans krijgen om gepaste hulp en dienstverlening te krijgen. Dat houdt in dat het OCMW er naar streeft om ook de meeste kwetsbare mensen een menswaardig bestaan te geven. De huidige maatschappelijk werkers krijgen te weinig ruimte voor menselijk contact en voor opvolging en moeten veel tijd investeren in administratie en screenings. Het OCMW moet terug het brugfiguur worden tussen de stad en haar inwoners. Maatschappelijk werk is in de eerste plaats mensenwerk en geen computerwerk. Daarvoor moet het personeelsbestand bij het OCMW worden uitgebreid, zodat zij meer ruimte krijgen om hun job te kunnen uitoefenen.
Van een leefloon moet je kunnen leven. Het is het laatste vangnet. Maar vandaag ligt het leefloon ver onder de armoedegrens. Het leefloon voor een alleenstaande bedraagt bijvoorbeeld 1.288 euro terwijl de Europese armoedegrens voor een alleenstaande op 1.450 euro staat. Wij willen de leeflonen optrekken tot aan het referentiebudget voor een menswaardig inkomen. Dat referentiebudget komt overeen met de Europese armoedegrens.
Wij willen ook dat het leefloon onvoorwaardelijk is en dat het rekening houdt met de veranderende realiteit. Zo moeten ook cohousing en kostendelend samenhuizen kunnen, zonder dat je een derde van je leefloon verliest. De federale overheid bepaalt het bedrag van het leefloon. De regering belooft al lang om het op te trekken tot de armoedegrens, maar dat gebeurt niet. Nochtans berekende het Planbureau dat het, omwille van de grote terugverdieneffecten, financieel haalbaar is.
We willen dat de stad Kortrijk bijkomende financiële steun geeft bovenop de bestaande vervangingsinkomens, tot de armoedegrens. De stad neemt op die manier het voortouw en geeft een duidelijk signaal aan de federale regering. We oefenen, samen met andere steden, druk uit op de federale regering om de vervangingsinkomens op te trekken tot het referentiebudget in plaats van de financiële last van aanvullende steun op de gemeentes af te wentelen.
3. Sociaal beleid op mensenmaat
- We geven mensen in armoede een structurele stem in het beleid, door hen te betrekken bij belangrijke besluitvormingsprocessen en beleidsbeslissingen.
- We werven mensen met ervaringsdeskundigheid aan bij de stad, zodat zij hun ervaring kunnen combineren met de professionele kennis van de stadsdiensten en ambtenaren en projectverantwoordelijken. We geven ervaringsdeskundigen niet alleen advies- maar ook beslissingsbevoegdheid.
- We zorgen dat sociale rechten zoveel mogelijk automatisch toegekend worden. Daarbij is een rechtenverkenning van belang: voor iedereen nagaan op welke rechten en sociale tegemoetkomingen hij of zij recht heeft.
- Het leefloon moet gemakkelijk en discreet aan te vragen zijn.
- We zetten in op extra personeel bij OCMW Kortrijk, zodat er meer tijd is voor ondersteuning van de rechthebbenden.
- We hanteren het click-call-connect-principe om de digitale kloof te overbruggen: websites moeten eenvoudig en laagdrempelig zijn, in combinatie met toegankelijke fysieke dienstverlening.
- De Stad zorgt voor bijkomende tolkuren, zodat de kwaliteit van de hulpverlening verbetert.
Meer achtergrondinformatie
Mensen in kwetsbare posities worden nu te laat of helemaal niet betrokken bij besluitvormingsprocessen van de Stad en dit werkt onrecht in de hand. Daarom willen wij mensen in armoede een structurele stem geven in het beleid, door hen te betrekken bij elke beleidsbeslissing die impact heeft op het leven van mensen in een kwetsbare maatschappelijke situatie. Op verschillende diensten en departementen werven we structureel mensen met ervaringsdeskundigheid aan bij de stad Kortrijk. Zo kunnen zij hun ervaring combineren met de professionele kennis van de stadsdiensten en ambtenaren en projectverantwoordelijken. We geven ervaringsdeskundigen daarbij de macht en het vertrouwen om mee te beslissen en niet louter advies te geven.
Veel mensen die recht hebben op een uitkering doen daar geen beroep op. Maar liefst veertig procent van de rechthebbenden op een uitkering vraagt die uitkering niet aan. Een van de redenen daarvoor is dat mensen niet graag bij het OCMW aankloppen uit schaamte of schuldgevoel, omdat ze bang zijn om als profiteurs of fraudeurs bekeken te worden, omdat ze administratief niet sterk zijn of omdat ze hun rechten gewoon niet kennen. Daarom willen wij dat rechten zoveel mogelijk automatisch worden toegekend. Het is niet zo moeilijk om mensen te verwittigen als je vermoedt dat ze onder de armoedegrens leven en in aanmerking komen voor bepaalde steun of hulpverlening.
Voor verschillende tegemoetkomingen moet je vaak steeds weer dezelfde papieren verzamelen. Ook dat kan eenvoudiger: als je een papier binnenbrengt, dan moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat is het only-once-principe. Het maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie.
Vandaag lopen mensen zich vast in de doolhoven en drempels van dienstverlening en administratie. Dienstverlening moet begrijpelijk zijn: geen moeilijke woorden en geen jargon, geen digitale doolhoven, maar hulp op maat. Met een tolk als dat nodig is. We breiden het aantal tolkuren uit zodat de dienstverlening verbetert. We hanteren het click-call-connect-principe als norm. Daarbij moeten websites en digitale apps en tools helder en eenvoudig te gebruiken zijn. Telefoneren moet gratis en laagdrempelig zijn, met eenvoudige keuzeopties. Tenslotte moet de dienstverlening fysiek en vlot toegankelijk zijn, ook zonder digitale afspraak. We pleiten daarom voor ruimere openingsuren en een betere bestaffing van loketten.
Veel mensen die beroep willen doen op het OCMW, ervaren lange wachttijden bij de aanvraag van een uitkering. Per aanvraag dient de maatschappelijk werker een sociaal onderzoek te doen. Bijvoorbeeld: bij de aanvraag van een leefloon dient de sociaal werker meerdere gesprekken te voeren met de cliënt en gegevens te controleren uit de kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Gemiddeld zit je aan zes verschillende documenten per aanvraag, hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor de toekenning of weigering van een te lang. Kortrijk moet kiezen voor een hulpverlening die efficiënt en snel mensen in nood kan helpen. Wie aanklopt bij het OCMW moet binnen de week worden geholpen.
Naast een snelle toekenning is een uitreikende hulpverlening cruciaal om mensen op tijd te kunnen helpen. Momenteel dienen rechthebbenden zelf naar het OCMW te stappen bij mogelijke financiële problemen. Dat is voor veel mensen een zware drempel. Om die weg te nemen, willen we extra sociaal werkers in dienst nemen en op pad sturen om deze mensen zelf actief op te zoeken. Wij kiezen dus voor een Kortrijk dat zelf op zoek gaat naar mensen in armoede om hen te helpen, niet andersom.
4. De stad streeft naar een sterke en betaalbare dienstverlening voor allen
- Onze visie op een betaalbare en inclusieve mobiliteit staat beschreven in het tweede hoofdstuk van dit programma.
- Onze totaalaanpak voor een sterke en betaalbare dienstverlening voor iedereen - met als hoofdeis een goedkoper en beter afvalbeleid - staat beschreven in het derde hoofdstuk van dit programma.
- We voorzien gratis gezonde maaltijden voor kinderen op school.
Meer achtergrondinformatie
Steeds meer kinderen gaan met een lege of ongezonde boterhamdoos naar school. Dit biedt kans op een hoger risico op gezondheids- en concentratieproblemen. Wij willen dat de stad Kortrijk een actieve rol speelt om het probleem van lege of ongezonde brooddozen uit te roeien door gratis gezonde maaltijden aan te bieden op school. Door aan elk kind een gratis en gezonde maaltijd aan te bieden - in plaats van enkel aan kinderen in kansarmoede - vereenvoudigen we de administratieve en praktische invoering van deze maatregel én voorkomen we dat kinderen in kansarmoede gestigmatiseerd worden.
5. Vast werk, ook voor mensen in kwetsbare posities
- Werk blijft de belangrijkste hefboom om uit armoede en sociaal isolement te raken. We investeren resoluut in opleiding, begeleiding en sociale tewerkstelling voor maatschappelijk kwetsbare groepen.
- We willen dat het stadspersoneel representatief is voor de stadsbevolking: met ook kortgeschoolden, mensen met een beperking, jongeren, mensen met een migratieachtergrond.
- We draaien de privatisering van poetsdiensten, parkeerbeleid en wegenwerken terug.