PVDA Kortrijk organiseert pendelwedstrijd van deelgemeente naar centrum

Als je op een maandagochtend van Bissegem plaats naar de Broeltorens in Kortrijk wil raken, neem je best de auto of de fiets. Dat blijkt uit een race die PVDA Kortrijk deze ochtend organiseerde. Het openbaar vervoer is de grote verliezer, en dus dé prioriteit voor investeringen volgens PVDA. De partij pleit voor gratis openbaar vervoer in Kortrijk en deelgemeentes.

Om acht uur vanochtend verzamelden fietser, loper, auto, kano en busgebruiker aan de Bissegem brug. Na het startschot begon de race richting Kortrijk centrum. De wedstrijd werd gewonnen door Heidi Walgraeve die het traject deed met haar elektrische fiets. "Vlotjes, maar niet gespaard van uitlaatgassen en fijn stof", besluit ze. Twee minuten later arriveerde José Delrue met de auto, die erin geslaagd was de vaak voorkomende files op de Meensesteenweg te ontlopen. Het podium werd afgesloten met Natalie Eggermont die de race lopend aflegde. "Op een gegeven moment stopt het voetpad gewoon," aldus Eggermont. "Als je goed te been bent is het te doen, maar met een rollator of rolstoel is er geen beginnen aan. Wandelen is dus jammer genoeg eerder een 'survival-of-the-fittest', terwijl we er in een welvarende stad zoals Kortrijk toch voor zouden kunnen zorgen dat iedereen rustig te voet kan gaan?".

De bekende kanovaarder en mooimaker van de Leie, Jean-Marie Galloo arriveerde als vierde en was tevreden over zijn aangename en rustige traject via het water. Hij stelt voor om te onderzoeken of een publieke dienst via het water kan georganiseerd worden, bijvoorbeeld watertaxi's die Menen-Bissegem-Kortrijk doen.

De infrequente dienstverlening van De Lijn zorgde ervoor dat busgebruiker Dries Van Tendeloo op de allerlaatste plaats eindigde met een grote achterstand. "Tussen 8u en 9u kon ik slechts één bus nemen op Bissegem plaats richting Kortrijk centrum, die vertrekt om 8u35. Er moet dringend geïnvesteerd worden in frequentere lijnen tussen de deelgemeentes en het centrum".

PVDA Kortrijk wil een autoluw centrum en gratis openbaar vervoer, met meer en betere verbindingen tussen de deelgemeentes en het centrum en laatavond- en nachtbussen in het weekend. "Een fijnmazig, gratis en duurzaam openbaar is de ruggengraat van een mobiele stad", aldus Jouwe Vanhoutteghem, lijsttrekker PVDA Kortrijk.