Inleiding: Een Kortrijk op mensenmaat of op centenmaat?

Kortrijk staat niet stil. De Leieboorden zijn heraangelegd, er komt een nieuw zwembad en Budalys biedt assistentiewoningen aan het water. Maar wie komt dit ten goede?

Langs de Leie komen vooral dure lofts en appartementen en het goedkoopste flatje in Budalys kost 1600 euro per maand, terwijl het gemiddeld werknemerspensioen rond de 1200 euro schommelt. Een recreatieve zwembeurt zal 7,7 euro kosten. Het stadsbestuur kiest voor business en bezoekers, en niet voor de bewoners.

PVDA Kortrijk gaat voor een stadsvisie die vertrekt van de mensen en hun noden. Een stad op mensenmaat in plaats van een stad op centenmaat. Dát is de echte inzet van de verkiezingen.

Beeld je een stad in waar armoede geen kans maakt. Met betaalbare koop- en huurwoningen voor iedereen. Beeld je een autoluwe stad in, waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen op de auto, met gratis en duurzaam openbaar vervoer. Beeld je een groene stad
in, met gezonde lucht en plaatsen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en kinderen kunnen
spelen. Met een stadsbedrijf dat zorgt voor groene en betaalbare energie.

Dat is wat de 700 Kortrijkzanen het belangrijkst vonden in onze PVDA-bevraging. Dat is ook waar de PVDA zich wil voor inzetten. Samen met jullie.