400 Kortrijkse scholieren komen op voor het klimaat

In Kortrijk zijn vandaag 400 scholieren van Atheneum Pottelberg op straat gekomen om hun onvrede te doen blijken over het huidig klimaatbeleid. Bovenop de duizenden scholieren en studenten die op de oproep van Youth For Climate reageerden in Brussel toont dit aan dat jongeren in heel België echt wel wakker liggen van hun toekomst, maar ook dat verdere actie rond het klimaat nodig is.

De actie in Kortrijk werd georganiseerd door twee scholieren uit het Atheneum, Amber Roelstraete en Ode Carron, als navolging van de oproep van Youth For Climate om als scholier iedere donderdag te staken en actie te voeren voor het klimaat. Met de steun van het lerarenkorps en de directie vertrokken er deze ochtend 400 scholieren naar de Leieboorden om daar hun eisen bekend te maken. De scholieren willen vooral weten hoe Kortrijk gaat reageren op de komende klimaatverandering en wat de stad denkt te doen. "Wij komen hier niet alleen voor onze toekomst, maar ook om de generaties na ons een wereld te geven waarin ze zichzelf volledig kunnen ontplooien, waar ze niet bang moeten zijn dat hun dromen letterlijk overstroomd worden."

Helaas heeft het stadsbestuur niet kunnen overtuigen in hun antwoord aan de scholieren.  Burgemeester Van Quickenborne beperkte zich met te zeggen dat de Leieboorden ervoor gezorgd hebben dat Kortrijk een bovengrondse parking minder telt - over de verdere bouw van ondergrondse parkings repte hij met geen woord - en kaapte hij de actie van de scholieren om een promopraatje te geven voor het bestuur. De eisen van de scholieren verdienen meer dan mooie woorden. Ze vragen actie, en de scholieren kregen zelfs geen beloftes voor actie.

Het is duidelijk dat de regeringen en lokale besturen in België geen verder klimaatplan gaan uitwerken zonder druk van de bevolking. De PVDA roept scholieren die vandaag niet deelnamen aan de acties om dit de komende weken wel te doen, om hun scholen warm te maken om acties verder op te zetten indien zij niet naar Brussel of Kortrijk kunnen, en om verder druk te zetten op de steden. Dat kan vanaf volgende week opnieuw, en een groot drukkingsmoment komt er eind deze maand aan op 27 januari 2019 in Brussel op een nieuwe klimaatmars. Meer info volgt!

De actie aan de Leieboorden

Vertrek aan de Pottelberg